Menu:

Wpisy

O serwisie

Z myślą o miłośnikach pojazdów samochodowych zostały stworzone muzea starych pojazdów, a w szczególności pociągów. Najczęściej miejsca te znajdują się w większych miastach, tam gdzie nadal istnieje stacje kolejowe, w szczególności w Poznaniu, Gdańsku, Gdyni, Krakowie i w Warszawie. Cena biletów w muzeum pociągów jest dostosowana do ilości osób jakie je odwiedzają, a więc czy są to pojedyncze czy też grupowe wyjścia. Podczas zwiedzania ważny jest też wiek odwiedzających.

Kategorie

W muzeum znajduje się kolej pochodząca z różnych okresów czasu. Najbardziej znana jest kolej pochodząca z osiemnastego i dziewiętnastego wieku. Bez problemu można porównać postęp techniki, który jest bardzo zaskakujący. Kolej wykonana w okresie dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku różni się od pozostałych funkcjami, a także jakością przedziałów jakie się w nim znajdują. Muzea pociągów odwiedzają zwykle wycieczki szkolne ze szkół podstawowych gimnazjalnych oraz średnich. Zdarza się, że zwiedzają je też studenci.

Archiwum kategorii 'Historia'

Co to jest pociąg?

Co to jest pociąg? Wszyscy na pewno widzieli kiedyś pociąg, wszyscy na pewno wiedzą co to jest i do czego służy, jednak czy ktoś zapytany potrafiłby podać definicję pociągu? Z tym mógłby być już problem. Otóż jeżeli weźmiemy pod uwagę transport kolejowy to pociąg jest zespołem sprzęgniętych ze sobą pojazdów kolejowych, które mogą być wagonami lub członami zestawu trakcyjnego, może to być też lokomotywa. Istotne jest by te pojazdy kolejowe były połączone z lokomotywą albo muszą mieć samodzielny napęd. Pociąg powinien być odpowiednio osygnalizowany a także odpowiednio wyposażony zgodnie z przepisami. Ponieważ państwo musi zapewniać swoim obywatelom zaspokajanie potrzeb, a jedną z nich jest potrzeba obywateli do przemieszczania się również na duże odległości, zaspokaja ono te potrzebę poprzez pociągi. Przejazdy pociągów są realizowane na podstawie rozkładów jazdy pociągów. Zarządcą ruchu kolejowego są w Polsce jednostki Polskich Linii Kolejowych. Rozkłady jazdy zawierają poza planem przejazdu, również maksymalną prędkość pociągu, charakterystykę hamulca. Pierwsze pociągi jakie znamy to pociągi znajdujące się w zakładach przemysłowych lub w kopalniach i napędzane one były tylko siłą mięśni najmowanych robotników lub zwierząt pociągowych. Pierwszy na świecie pociąg regularnych linii do którego nie trzeba było już najmować ludzi ani zwierząt odbył swój przejazd na linii Stockton do Darlington. Było to 27 września 1825 roku, przewiózł wówczas 600 pasażerów na piętnastokilometrowej trasie. Jeżeli przyjrzeć się Polsce, to pierwszy przejazd pociągu przewożącego osoby odbył się na trasie Wrocław -Oława w dniu 22 maja 1842 roku. Pociąg składał się z lokomotywy parowej i ośmiu wagonów, zabrał wówczas 102 pasażerów. 22 maja wykonano cztery kursy tym pociągiem, a każdy z nich trwał 42 minuty. Natomiast w 1895 roku miało miejsce uruchomienie pierwszej linii kolejowej, która była zasilana elektrycznie. Na starym kontynencie pierwsze elektryczne pociągi ruszyły w 1902 roku w Alpach. W Europie pociągi elektryczne stały się podstawą ruchu pasażerskiego i transportu kolejowego. Natomiast na innych kontynentach ciągle jeszcze przeważały pociągi spalinowe, było tak ze względu na duże odległości dzielące miasta między sobą a także ze względu na niską częstotliwość ruchu.

Archiwum kategorii 'Historia'

Systemy nawigacyjne

Systemy nawigacyjne Najwyższy stopień zindywidualizowania przekazywanych informacji i jednocześnie bardzo dobra elastyczność to cechy charakterystyczne systemu sterowania ruchem na autostradach opracowanego przez specjalistów firmy EOSCH i Politechniki w Aachen/RFN. Kierowca jadący autostradą objętą działaniem systemu otrzymuje informacje dwojakiego rodzaju: o kierunku jazdy na najbliższym skrzyżowaniu oraz – o zalecanej prędkości jazdy na następnym odcinku trasy. Kierowca może komunikować się z systemem sterowania w celu przekazania zakodowanego celu jazdy. Na podstawie danych o aktualnej sytuacji na drogach i indywidualnych życzeniach wszystkich kierowców komputer analizuje aktualną sytuację, wykonuje prognozy i wydaje decyzje, które każdy kierowca objęty działaniem systemu otrzymuje selektywnie wzdłuż wybranej trasy. Po wprowadzeniu dodatkowych informacji o aktualnych warunkach atmosferycznych i stanie nawierzchni na poszczególnych odcinkach komputer może informować kierowcę o aktualnie zalecanej prędkości jazdy. Proponowany system indywidualnego sterowania kierunkiem i prędkością jazdy składa się z trzech zespołów umieszczonych: w pojeździe, w odpowiednim miejscu drogi i w centrali (komputer). Pętle indukcyjne znajdują się w każdym pasie autostrady. Przed rozpoczęciem jazdy kierowca nastawia czteromiejscową kombinację cyfr i liter na urządzeniu umieszczonym w pojeździe. Przed każdym rozgałęzieniem dróg w jezdni umieszczono pętlę indukcyjną o wymiarach 2X2 m, przez którą zespół pokładowy komunikuje się z zespołem drogowym w czasie przebywania pojazdu w obrębie pętli indukcyjnej. Okresowe impulsy wywoławcze wysyłane przez pętlę indukcyjną odblokowują zespół pokładowy, który wysyła do zespołu przydrożnego informację o celu jazdy. Zespół drogowy dekoduje otrzymaną informację i sprawdza, czy w czasie transmisji nie powstały błędy. W pamięci zespołu drogowego są zawarte optymalne kierunki jazdy do wszystkich miejscowości na obszarze działania systemu. Teraz następuje porównanie życzenia kierowcy ze stanem pamięci i zanim pojazd zdążył wyjechać z pętli indukcyjnej, zespół pokładowy otrzymuje decyzję o zalecanym kierunku i o prędkości jazdy, jeżeli jest to potrzebne.

Archiwum kategorii 'Historia'

Historia środków transportu

Historia środków transportu Spoglądając wstecz można dostrzec, że początkowo ludzie poruszali się na pieszo. Jednakże taki sposób nie był za bardzo zadawalający dlatego, że potrzebne było mnóstwo czasu na przebycie dłuższego odcinka drogi. Pierwszym środkiem transportu był powóz z doczepionymi konikami. Jazda była znacznie szybsza jednakże tylko i wyłącznie w określonych odcinakach. Wszystko się zmieniło po wynalezieniu pojazdu mechanicznego takiego jak kolej, a także samochody. Zaletą jaką posiada kolej jest przede wszystkim to, że umożliwia ona podróżowanie w dalekie miejsca, oddalone od siebie nawet o kilkaset kilometrów w bardzo krótkim czasie. Jest stosunkowo tanim środkiem transportu dlatego, też od zawsze korzystają z nich ludzie o różnym statusie społecznym. Nie tylko na kolej warto zwrócić uwagę, ale również na samoloty, które umożliwiają przebycie znacznie większej odległości aniżeli za pomocą pociągów. Samoloty, które zostały znacznie później wynalezione aniżeli środki transportu – pociągi. Wśród wielu rozmaitych środków transportu należy wyróżnić te, które są często wykorzystywane. Są to pojazdy samochodowe takie jak samochody osobowe, kolej, a także samoloty. Używane są w zależności od miejsca podróży, a zwłaszcza odległości jaka jest do pokonania. Najbardziej uniwersalne są samochody dlatego, że można przejechać nimi każdą trasę. Dla osób nie posiadających prawa jazdy polecane jest poruszanie się za pomocą pociągów. Kolej przemieszcza się bardzo szybko ponadto koszty transportu są o wiele niższe. W porównaniu do samolotów, kolej jest znacznie wolniejsza jednakże bezpieczniejsza. Rzadziej słyszy się katastrofach kolejowych niż o katastrofach lotniczych. Jazda pociągiem jest polecana dla tych, którzy obawiają się podróżowania samolotem, miewają problemy z lękiem wysokości, a także przed turbulencjami znajdującymi się w powietrzu. Pociągi cieszą się znacznie większą popularnością niż samoloty, korzystać mogą z poruszania się nimi wszyscy Ci, którzy posiadają średni i niski status społeczny.

Archiwum kategorii 'Historia'

Superszybkie pociągi w Polsce i Niemczech

Superszybkie pociągi w Polsce i Niemczech Mamy na to duże szanse. W 2009 roku odbędzie się próbna jazda pociągów na próbnym odcinku między Górą Włodowską i Psarami. Będzie to odcinek około 50 kilometrowy, na którym będą mogły rozwinąć prędkość do 350 kilometrów na godzinę. W związku z tymi planami zlikwidowano wszystkie wiadukty i przejazdy kolizyjne, a także wymieniono podtorze. Eksperci twierdzą, że normalne kursy tych pociągów mogą ruszyć już za osiem lat. Szybkie pociągi kursowałyby wówczas na trasie Warszawa – Katowice, a także na trasie Warszawa- Wrocław, Warszawa-Szczecin, Warszawa- Poznań, Warszawa- Gdańsk i Warszawa- Białystok. Zanim ruszą przewozy szybką koleją najpierw trzeba przeprowadzić renowacje i wymianę torów. Na obecną chwilą zlikwidowane zostały kolizyjne przejazdy przez tory i obecnie trwa wymiana podtorza, w celu rozwijania bardzo dużych prędkości przez pociągi. Podczas próbnych przejazdów pociągi mają osiągnąć nawet 350 km/h. Jednak nie można tego narazie osiągnąć i to nie tylko ze względu na brak odpowiednich pociągów, czy nieprzygotowania torów do rozwijania tak dużych prędkości, ale również ze względu na brak komputerowego systemu sygnalizacji kabinowej. Prędkość jaką osiągają superszybkie pociągi to nawet do 300 km/h, podróż takim pociągiem nie tylko trwa szybko, jest również niesłychanie komfortowa i odprężająca. Pociągi jeżdżące z prędkością do 300 km/h są pociągami niesłychanie bezpiecznymi, maksymalnie komfortowymi i odprężającymi. Pociągi te mają dużą ofertę serwisową a także nowoczesne i przyjemne wnętrze. Pomimo, że odległości między miastami są duże pociągi te kursują z dużą frekwencją w odstępach jedno lub dwu godzinowych interwałach, a kursują nawet na trasach z Niemiec do Szwajcarii, Austrii, Holandii, Francji i Belgii. Wiele dworców kolejowych oferuje bezpośrednie przesiadanie się z pociągu ICE do drugiego pociągu tym samym peronie, nie zachodzi wówczas konieczność pokonywania schodów długich odległości. Pasażerowie podróżują w wagonach klimatyzowanych i przy znacznie obniżonym poziomie hałasu. We wszystkich pociągach ICE pasażerowie mogą wybierać między różnymi miejscami siedzącymi. Już podczas rezerwacji można podać, czy preferuje się miejsce przy oknie czy woli się siedzieć przy przejściu.